Donderdag 4 augustus - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Versluis - WaarBenJij.nu Donderdag 4 augustus - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Versluis - WaarBenJij.nu

Donderdag 4 augustus

Door: Hilda

06 Augustus 2016 | Indonesië, Biak

We hadden besloten om niet extreem vroeg op te staan en om pas rond 10.00 uur te vertrekken. Natuurlijk wordt je dan altijd vroeg wakker. Adriaan had niet veel geslapen, ik iets meer.
Vandaag zouden we naar een afgelegen strand gaan en daar blijven overnachten!
Alle boodschappen hadden we al gehaald, voornamelijk water. Verder wat brood en een potje pindakaas en knak worsten voor bij het vuur.

We konden de auto van het guesthouse weer gebruiken en dus kon onze gids, Jan , ook weer chauffeur spelen. Dat is dubbel handig, je kunt zelf bepalen waneer je wilt gaan rijden en je hoeft niet op te letten of je niet te veel betaald.
Iets voor 10 uur vertrokken we, gewoon omdat het kon en we dus al klaar waren. Nieuwsgierig naar wat ons te wachten stond en zelf vond ik het ook wel een beetje spannend. We reden ongeveer een uur van Sentani door bergachtig gebied naar Depapre. Een plaatsje aan een baai van de stille oceaan. Daar, in het dorp moesten we een bootje met kapitein zoeken om ons af te zetten op een kleine baai. Het water stond erg laag en waar vroeger de haven was lag nu geen enkel schip. Jan ging eens even rondvragen en kwam terug met het verhaal dat we waarschijnlijk ergens anders moesten zijn. Toen maar met de auto de richting op die een man had gewezen. Net toen we nog iemand anders hadden gevraagd zagen we dezelfde man met ( zijn?) bootje aan komen varen. We parkeerden de auto zeulden alle barang ( bagage) aan boord en stapten zelf ook in. Na een tochtje van ongeveer 25 minuten kwamen we in een schitterende baai waarschijnlijk heet het daar Seribo.

Er was een hel blauwe zee, een smal zand strand, een reep aangespoeld koraal, palmbomen, 4 pondok's ( daarover straks meer) en zelfs een klein hokje met een wc en een mandibak. We konden met het bootje tot aan het strand komen en konden dus met droge voeten uitstappen. Snel de barang van boord en daar ging het bootje weer. Tot morgen zeiden we en toen waren we met z'n vijven tenminste.....al snel kwam er een vrouw aanvaren in een prauw. Zij kwam het geld ophalen voor het gebruik van de pondok's en eventueel het " sanitair". Een pondok is een soort vlonder op palen met aan drie kanten een hek eromheen en een dak er boven. Je kunt er prima in overnachten en daar zijn ze ook voor bedoeld. We zouden 3 pondok's gebruiken en het sanitair leek ons ook wel handig. Dat koste ons ongeveer €40,00 niet echt duur dus. Er waren verder geen andere mensen en dat maakte het nog heerlijker.

De zee trok en nadat we ons hadden omgekleed namen we de eerste duik in de stille oceaan......wat heerlijk warm water. Vanaf het strand konden we zo het water inlopen er was namelijk een open plek in het koraal ( gemaakt?). Na wat zwemmen was het tijd om de snorkels/ duikbrillen en zwemvliezen op te zetten en aan te trekken. Direct vanaf het strand begon het koraal. We hadden nog nooit gesnorkeld, wat eenbelevenis is dat zeg! De mooiste vissen, zee sterren en ander dieren zie je gewoon voorbij zwemmen? Ook het koraal op zich is al mooi om te zien. Lotte had als 1e Nemo gevonden. Later heb ik nog geprobeerd om onder water foto's te maken maar dat is niet gelukt, helaas. Misschien komt er later nog een kans. We waren blij dat we de snorkel spullen toch mee genomen hadden.

Na het zwemmen gingen we wat eten De meegenomen pizza's van woensdag avond, koud ook heerlijk, en even wat luieren, een spelletje doen of lezen. Daarna maar weer eens zwemmen en omdat het om 6 uur al donker is troffen de mannen voorbereidingen voor het vuur. Lotte en ik hadden echt geen trek na de pizza's en maakten alvast onze slaapplaats in orde. Het vuur was kort maar hevig omdat al het hout redelijk vochtig was en dus niet zo goed wilde branden. Gelukkig hadden we wat pizza dozen.
Tja, toen was het tijd voor de nacht, het deel waar ik erg tegen op heb gezien. We hebben allemaal weinig geslapen, waren veel wakker. Halverwege de nacht begon het hard te waaien en later ook nog te regenen. In ons dak zat een gat, waarschijnlijk van een kokosnoot die daar op gevallen was. Adriaan heeft midden in de nacht dat gat vakkundig gemaakt. Ik geloof dat iedereen blij was toen het om 6.00 uur licht werd. Om 7.00 uur waren we al aan het zwemmen, het regende en het was bewolkt maar wat is dat lekker zeg! Zo zou ik elke dag wel willen beginnen.