Van Tana Merah naar Wamena - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Versluis - WaarBenJij.nu Van Tana Merah naar Wamena - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Versluis - WaarBenJij.nu

Van Tana Merah naar Wamena

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg

01 Augustus 2016 | Nederland, Ermelo

We zouden om 11.00 uur vliegen vanaf het vliegveld in Tana Merah daarom zou de taxi om 9.30 uur komen. We zouden om 9.00 uur ontbijten en dachten dus redelijk lang te kunnen slapen.
We werden echter in alle vroegte wakker van kloppen op onze deur en iemand die ohm Jian riep. Adriaan ging kijken en het bleek Saartje te zijn. Met een slaperig hoofd probeerde Adriaan haar duidelijk te maken dat hij verder op sliep. Daarop begon ze op de volgende deur te kloppen maar dat was de kamer van Age en Lotte. Snel trok Adriaan een broek aan en ging naar buiten maar hij was al te laat....ze stond al bij de volgende deur en daar sliepen wildvreemde mensen. Uiteindelijk kwam ze met hulp van Adriaan bij de laatste deur; de kamer van Jan. Jan werd wakker maar dacht eigenlijk nog dat hij sliep en aan het dromen was. Arme Jan regelrecht uit je slaap Indonesisch praten het klonk niet ernstig dus we zijn maar weer gaan slapen. Bij het ontbijt bleek dat ze geld was komen halen voor een plastic bak/ emmer met deksel die ze hier een topless noemen, wat ik dan weer niet begrijp want volgens mij heeft hij juist wel een top.......toen we met de taxi via een omweg langs een oud huis van mijn schoonouders, op het vliegveld kwamen bleek dat de emmer voor 3/4 vol zat met gebakken banaan. Om mee te nemen naar Nederland, we gaan het proberen!

We hadden inmiddels bericht gekregen dat het vliegtuig een uurtje later zou komen dus we hadden tijd genoeg. Op het vliegveld terrein ligt een oude begraafplaats hier ligt ook de vrouw van een zendeling begraven. Mijn schoonouders hebben in elk geval deze zendeling nog gekend en we wilden graag een foto maken van het graf. De man van Saartje, Jopie had toestemming geregeld dus we mochten het terrein op. Onder begeleiding van minimaal 4 hotemetoten hebben we wat foto's gemaakt. Daarna weer naar de parkeerplaats waar de taxi nog stond met de bagage. De bagage was bewaakt door 2 vriendinnen? van Saartje. Met de schoenen onder de rode aarde (Tana Merah) gingen we schuilen voor de regen. Na de bui konden we onze schoenen gelijk een beetje schoonspoelen in de plassen. We werden gevraagd of we binnen wilden wachten (een wachtruimte met stoelen en airco) gelukkig mochten de uitzwaaiers ook mee naar binnen toen we het vroegen. Eerst met zijn allen door de controle daarna lang wachten op het vliegtuig. Naast onze uitzwaaiers, 5 personen, en wijzelf zaten daar ook minsten 8 personeelsleden. Op het laatste moment kwam er nog een dochter van Columbus, de man die we hadden ontmoet op het vliegveld in Wamena en die vroeger ook in Kouh heeft gewoond. Hij had groente meegegeven met het vliegtuig voor haar en zij gaf op haar beurt weer vis mee voor hem, handig als je contacten hebt!
De vis rook behoorlijk........verder zal ik er niets over zeggen behalve dan dat de piloot ook vond dat de vis maar ver weg moest liggen.

De vlucht terug ging nog over Boma, waar mijn schoonouders ook hebben gewerkt en waar Jan later nog een tijd heeft gewerkt en gewoond. Het weer bij Wamena was regenachtig en bij het landen was er een flinke regenbui. Nu houd ik niet zo van vliegen maar de landingen vind ik echt niet leuk. De regen maakte dat niet leuker maar het is gelukt en viel achteraf heel erg mee. Dat is vaker zo natuurlijk......

Tot onze verrassing stond Marcel, die we tijdens de vlucht van Sentani naar Wamena hadden ontmoet, op het vliegveld te wachten op ons. Eerst hebben we de vis afgeleverd bij Columbus en omdat we nog een fotoboek over hadden hebben we hem er één gegeven. Onmiddellijk kwamen allerlei collega's bij hem staan om te kijken. Diverse mensen werden herkend, leuk om te zien!

Het guesthouse is super mooi, eerst krijg je het gedeelte waar de eigenaren wonen. Als je doorloopt kom je op een binnenplaats, aan die binnenplaats liggen onze kamers, 1 voor Jan, 1 voor Age, 1 voor Lotte en 1 voor Adriaan en mij. Iedereen heeft een eigen badkamer met hurktoilet en mandibak. Alleen Adriaan en ik niet. Gelukkig is er ook nog een badkamer aan de binnenplaats met een gewoon toilet en een douch in bad! We maken er graag gebruik van!
De keuken is schoon en netjes, we mogen gebruik maken van de thee en koffie en het water. In de koelkast staan allerlei snacks en drinken die we tegen een kleine vergoeding kunnen kopen, goed verzorgd dus. We hebben die dag verder niet zoveel gedaan.
'S avonds hebben we maar weer eens wat miljoenen uit de muur getrokken, 5 miljoen kunnen we maximaal pinnen per persoon per dag. Aangezien we de vlucht van en naar Tana Merah en de vlucht van Sentani naar Wamena v.v. contant moesten betalen hadden we aardig wat miljoenen nodig. Daarna zijn we wat gaan eten en toen naar bed, morgen is er weer een dag en staat een autorit op het programma.

  • 02 Augustus 2016 - 16:19

    Oma :

    Lieve kinderen kleinkinderen en Jan

    We zijn weer thuis want ik moest naar de dokter voor mijn b12 prik op de eerste van de maand
    want anders krijg ik daar weer gedoe mee,dus toen zijn we maar weer naar Assen gegaan maar het weer was ook niet zo denderend om te gaan fietsen maar dat is in Assen ook niet veel beter,steeds van die dikke hoos buien dat is niet leuk.
    Ik vind het zo mooi die reisverslagen van jullie en wat jullie allemaal meemaken het is gewoon fantastisch
    o ik weet niet of ik dat woord wel goed geschreven heb.
    Wij zijn zondag in Ermelo naar de n.g.kerk geweest daar preekte ds. Kleingeld en die deed voorbede voor de fam. Versluis die zei hij op zoek waren naar hun roots, dat vond ik heel bijzonder dat wij ook in de
    kerk waren en ook mee konden bidden voor jullie allemaal.
    Na afloop hebben we koffie gedronken en met andere mensen daarover gepraat, dat vond ik ook heel fijn
    wij praten er ook wel over pa en ik maar dit was toch weer anders fijner vooral de voorbede.
    Dus zo zie je maar weer hoeveel mensen aan jullie denken, lief he?
    We hebben het reuze naar de zin gehad hoor in jullie huis, het slapen ging goed maar mijn eigen bed vind ik toch lekkerder hi hi.
    Nou mensen ik stop maar weer met mailen en ik hoop dat jullie nog een fijne tijd daar hebben,
    maar dat lezen we dan wel weer.

    Liefs van ons en al het goede voor jullie gewenst

    Pa en Ma v.d. Berg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Volg ons tijdens onze reis naar Kouh

Actief sinds 26 Juni 2016
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 4420

Voorgaande reizen:

21 Juli 2016 - 11 Augustus 2016

De grote reis

Landen bezocht: